Stichting Waar

Als rekenen moelijk is

Nieuws

Noodzaak van een praktijkgerichte uitwerking van het protocol E.R.W.D.

Noodzaak van een praktijkgerichte uitwerking van het protocol E.R.W.D.

Stichting WAAR herkent de in het onderzoeksrapport ‘ Toepassing en werking van de protocollen ERWD in het onderwijs’( ResearchNEd 2019) geschetste behoefte aan kennis en praktische middelen. Onze stichting heeft dan ook de ambitie bij te dragen aan de in het rapport gestelde aanbevelingen. We willen dat doen door vervolg- en herhalingsonderzoek, scholing en door een praktijkgerichte uitwerking van het protocol.

Deze uitwerking is gericht op preventie van automatiseringstekorten in de groep (fase Groen), extra gerichte instructie in subgroepjes (fase Geel), een individueel diagnostisch rekenonderzoek naar de speciale instructiebehoeften en de noodzakelijke voorkennis (fase Oranje) en de duiding/verklaring van langdurige/hardnekkige achterstanden (fase Rood). Bij het diagnostisch onderzoek is sprake van een getrapte werkwijze.

Er is een uitwerking voor leerlingen met tijdelijke problemen en een nader verdiepend onderzoek voor leerlingen met langdurige en hardnekkige problemen.