Automatiseringstoets Rekenen (A.T.-R.) – een verkorte genormeerde automatiseringstoets i.o.
Een goede, tijdige onderkenning van problemen in de ontwikkeling van het automatiseren van de basisvaardigheden vereist instrumenten die deze ontwikkeling systematisch in kaart kunnen brengen. Voor een gerichte preventieve (fase Groen) en zo nodig curatieve aanpak (fase Geel) is een goede analyse van de rapportages van de van belang. Om te kunnen komen tot goed onderbouwde beslissingen met betrekking tot gerichte hulp en aangepaste werkwijze bij meer langdurige en hardnekkige problemen (fase Oranje / Rood) en voor een eventuele onderbouwing van een dyscalculie verklaring is vanuit de praktijk de behoefte ontstaan om een verkorte en genormeerde automatiseringstoets te ontwikkelen.
Deze toets wordt gebaseerd op de drempels, is in korte tijd simpel af te nemen en brengt de mate van achterstand bij de automatisering objectief in beeld. Tevens is voor het praktisch handelen een koppeling met de drempels in het Rekenmuurtje mogelijk. De toets kan zowel door de leerkracht, de interne – en de externe deskundige worden gebruikt en zal de inhoudelijke samenhang van de analyses versterken. Gedurende het schooljaar 2020/2021 vindt een landelijk normeringsonderzoek plaats in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen en Nijmegen. Richtlijn is om de normering te kunnen gebruiken vanaf september 2021.