Stichting Waar

Als rekenen moelijk is

Scholing

Er wordt voor verschillende doelgroepen scholing verzorgd door de partners van WAAR.

Via de site van Wizz-scholing.nl kunt u zich opgeven voor één van de verschillende cursussen die ontwikkeld zijn om de profieltoets zo optimaal mogelijk in te zetten.

Het betreft de volgende opties:

Studiedag voor teams ‘Automatiseren en het rekenmuurtje van Bareka’
Voor scholen die met het hele team willen werken aan inzicht in de mate van automatiseren van de leerlingen en daarbij een adequate aanpak willen realiseren is er een studiedag gemaakt waar in het volgende aan bod komt: inzicht in het zogenaamde ‘Rekenmuurtje’, het in beeld brengen van hiaten bij automatiseren (m.b.v. de profieltoets en spel) en praktische handreikingen voor het oefenen van de basisvaardigheden.

Werken met de profieltoets van Bareka (korte cursus)

Deze korte cursus (2 bijeenkomsten) richt zich op het optimaal gebruiken van de profieltoets van Bareka. Je krijgt informatie over het gebruik van de toetsen en de rapportages en een verdieping op de analyses en welke gerichte hulp gegeven kan worden n.a.v. de analyses.

Bouwen aan een stevig rekenmuurtje

In deze praktische cursus van 4 bijeenkomsten krijg je inzicht in wat leerlingen nodig hebben om tot automatiseren van de basisvaardigheden rekenen te komen, krijg je handreikingen om gericht te oefenen in de klas / met leerlingen (met onder andere een format voor een plan van aanpak automatiseren) en krijg je inzicht in de mogelijkheden van de profieltoets van Bareka.

Cursus Oranje – Rood: langdurige en hardnekkige rekenproblemen (in ontwikkeling)

Voor de individuele leerlingen met langdurige en hardnekkige rekenproblematiek (waaronder ook de leerlingen met dyscalculie) is het van belang om te komen tot goed onderbouwde beslissingen met betrekking tot gerichte hulp en een aangepaste werkwijze.

Maar hoe doe je dat?

De inhoud van de cursus Oranje – Rood is gericht op het uitvoeren van een individueel diagnostisch rekenonderzoek naar de specifieke instructiebehoeften en de noodzakelijke voorkennis. Het gebruik van de individuele rapportages (het Rekenmuurtje, de Volgkaart automatiseren, de Profielkaart en de Profielkaart patronen) staat hierbij centraal. Ook wordt er veel aandacht besteed aan de duiding of verklaring van langdurige en hardnekkige rekenproblematiek op basis van relevante leerling factoren en de mogelijke gevolgen voor het Ontwikkelingsperspectief en het plan van aanpak. De cursus is geschikt voor orthopedagogen en psychologen en Intern Begeleiders / rekencoördinatoren werkzaam binnen het regulier basisonderwijs, speciaal basisonderwijs, (voortgezet) speciaal onderwijs en het Praktijkonderwijs.