Onderzoek en info

Eén van de doelstellingen van stichting WAAR is het vergroten van het inzicht in het kennisdomein Rekenen, onder andere door het verrichten van onderzoek en het verspreiden van de resultaten daarvan. Onder de vlag van de projectgroep ‘Leerbaarheid van (hoofd)rekenen’ is tussen 2006 en 2012 in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen in Friesland een longitudinaal onderzoek uitgevoerd binnen het reguliere basisonderwijs en het speciaal basisonderwijs, alsook in het eerste jaar van het voortgezet onderwijs.

Belangrijke delen van het onderzoek zijn gerepliceerd in samenwerking met de Universiteit van Utrecht en Gent. De resultaten tonen aan dat de rekenontwikkeling stoelt op twee benen, namelijk procedurekennis en geautomatiseerde voorkennis. Een vlotte beheersing van de noodzakelijke voorkennis (de zogenaamde drempels) maakt de uitvoering van de procedure (de oplossingswijze) mogelijk en onvoldoende beheersing belemmert juist het kunnen oplossen.

Hardnekkige rekenproblemen ontstaan door de interactie tussen automatiseringstekorten en procedurekennis. De resultaten van het onderzoek liggen aan de basis van de ontwikkeling van praktische hulpmiddelen, scholing en advies en de praktische uitwerking van het protocol.

Een aantal publicaties over het onderzoek vindt u hieronder Ook in de nabije toekomst blijft stichting WAAR de samenwerking met de wetenschap opzoeken.

Deze publicaties vormen de basis van ons werk (klik op de link om rapport te downloaden):

Rapport Rekenproject – Leerbaarheid van hoofdrekenen, mei 2013. Verslag van het longitudinale onderzoek in PO en vervolgonderzoek in VO. Door Sytske Faber en Wolter Danhof, i.s.m. Piet Bandstra, Alexander Minnaert en Wied Ruijssenaars, Rijksuniversiteit Groningen.

Hofstetter, W., Danhof, W., (2020) Onderzoek naar ‘Leerbaarheid van hoofdrekenen: Onderzoeksopzet en resultaten in PO en VO ’. Interne publicatie Stichting WAAR.

Danhof, W., Bandstra, P., Faber, S., Minnaert, A., Ruijssenaars, W., ( 2012). Leerbaarheid van hoofdrekenen, rekenachterstanden en automatiseringstekorten. Eerste resultaten met betrekking tot het Voortgezet Onderwijs. Remediaal, 12 (5-6), 10-13.

Danhof, W., Bandstra, P., Faber, S., Hofstetter, W., Minnaert, A., Ruijssenaars, W., (2013) Rekenprofiel als basis voor analyse van rekenachterstanden en diagnostiek. Remediaal 1.

Danhof, W., Bandstra,P.,Hofstetter, W.,( 2014/15), Rekendrempels nemen – een goede basis voor het leren hoofdrekenen. Volgens Bartjens, nummer 5.

Gerrits, P., Nooteboom, A., (2018), Rekenen op je basisvaardigheden. JSW – juni